czwartek, 3 stycznia 2013

Włoski design



W 1911 w fabryce Olivetti powstaje maszyna do pisania M1. Prosta, bez ornamentu, wykonana przemysłowo jest jedną z legend włoskiego designu.



We Włoszech pojawiają się Fiat, Lancia, Alfa Romeo. 

Fiat 500 tzw. Topolino to przykład racjonalnej produkcji przemysłowej.


W latach trzydziestych powstaje styl rationalismo bazujący na funkcjonalności. Przykładem może być krzesło Piero Bottoni’ego – Lira.

Pierwsza faza włoskiego designu to połączenie orientacji na produkcję przemysłową z kierunkiem opartym na tradycji małych warsztatów rzemieślniczych.

1946 rok – rozpoczyna się produkcja skutera Vespa w zakładach Piaggio (projekt Corradion d’Ascanio).
1948 rok – Olivetti wypuszcza na rynek maszynę do pisania Lexixon 80 (projekt Marcelo Nizzoli).

Pod koniec lat 40. tworzy się zgodnie z zasadą „użytkowość + piękno”. Produkty są zorientowane na indywidualność. Marco Zanuso projektuje fotel Lady dla firmy Pirelli.

Gio Ponti tworzy krzesło Superleggera dla firmy Cassina.

W 1959 powstaje związek designerów Associazione per il Disegno Industriale.

Giorgio Giugiaro tworzy Fiat Panda .

Na początku lat 60. pojawia się bel design (piękny design) – funkcjonalność, użytkowość i piękno.

Tomás Moldonado (argentyńczyk) konstruuje kompleksowy program corporate identity dla La Rinascente (dom towarowy).

Museum od Modern Art organizuje wystawę włoskiego designu New domestic Landscape.

Ettore Sottsass wspiera powstawanie nowych studiów designerskich np. UFO, 999, Archizoom.

Krytyka modernizmu ma odzwierciedlenie w jego ironizacji. 
Fotel Mies projektu Andrea Branzi i Massimo Morozzi.


Dla Zanotta zaprojektowane zostają:
Fotel Blow – De Pas, D’Urbino, Lomazzi


Fotel Sacco – Paolini, Gatti, Teodoro

Alessandro Mendini w swoich projektach ironizuje Bauhaus.



W 1981 powstaje grupa Memphis – postuluje rewolucję w designie, neguję tzw. dobrą formę, świadomie odcina się od produkcji przemysłowej. Chodzi tu o multifunkcjonalność przedmiotu, komunikacyjne aspekty produktu, humor i autoironię oraz zaprzeczanie użytkowości.
Memphis, Ettore Sottsass – Model Carlton

W 1984 postawje grupa Zeus. Design staje się skromny, solidny i elegancki.
Grupa Zeus – krzesło z serii Millepunte

1 komentarz:

  1. Może na jakieś rzeczy bym się zdecydowała jako dekoracja, ale mam chyba trochę inny styl i gust. Dla mnie bardzo ważnym pomieszczeniem w domu jest sypialnia i tam muszę czuć się komfortowo. Dobry sen zapewnia mi łóżko od senpo a dodatki to już stosuję takie jakie mi po prostu pasują.

    OdpowiedzUsuń