Notatki zostały sporządzone na podstawie książki Źródła informacji dla dziennikarza pod redakcją K. Wolnego-Zmorzyńskiego, A. Kaliszewskiego, W. Furmana, K. Pokornej-Ignatowicz. Stanowią streszczenie podręcznika, zawierają cytaty i są jedynie wskazówką, na które aspekty poruszane w książce warto zwrócić uwagę.
Źródła informacji dla dziennikarza.
Rozdział I
Doktryny medialne i etyka zawodowa.
0.
Wstęp:
a)
Dziennikarz
– osoba zajmująca się redagowaniem, tworzeniem lub przygotowaniem materiałów
prasowych, pozostająca w stosunku pracy z redakcją albo działająca na rzecz i z
upoważnienia redakcji.
b)
Podstawowym aktem prawnym nie jest Konstytucja,
jak wmawiano nam przez całe życie, a ustawa Prawo prasowe z 1984 r. Ale nie wierzcie w to. Ustawa zasadnicza
jest najważniejsza, nawet dla dziennikarza.
1.
System medialny a system polityczny.
a)
doktryna
medialna – warunkuje rozwiązanie prawne, dotyczące funkcjonowania mediów,
kształtuje standardy etyczne wykonywania zawodu dziennikarza; punkty
różnicujące: stopień ograniczenia wolności, odpowiedzialność mediów, funkcje
dziennikarza
b)
doktryny:
1.1
Doktryna autorytarna – monarchie XVI w.,
systemy totalitarne i autorytarne; media narzędziem władzy, dziennikarz miał
wspierać władzę boskiego pochodzenia, istniały mechanizmy kontroli nad środkami
przekazu: prasa za przyzwoleniem (koncesje), cenzura (prewencyjna, wstępna lub
represyjna – po publikacji).
1.2
Doktryna komunistyczna – wspiranie socjalistycznego
państwa, ideologiczne oddziaływanie na społeczeństwo, propaganda; „leninowska
koncepcja prasy” – dziennikarze biorą odpowiedzialność za skuteczność przekazu;
zasada partyjnej rekomendacji – wyższe stanowiska obejmują działacze partyjni;
system koncesjonowania pracy – uzyskiwanie pozwolenia na otwarcie tytułu – w rzeczywistości
tylko media państwowe; cenzurą zajmował się Główny Urząd Kontroli Prasy,
Publikacji i Widowisk; władze źródłem informacji dla prasy
1.3
Doktryna liberalna – francuska Deklaracja
Praw Człowieka i Obywatela z 1791 roku, 1781 – USA wprowadza Pierwszą Poprawkę
do Konstytucji gwarantując wolność prasy; nadrzędność praw jednostki, tworzenie
wolnego rynku idei, na którym ścierają się opinie, media to „czwarta władza” –
sprawuje kontrolę nad rządzącymi, PIES STRÓŻUJĄCY INFORMACJI, prasa własnością
prywatną
1.4
Doktryna odpowiedzialności społecznej –
powstaje w wyniku wad doktryny liberalnej, gdzie doszło do komercjalizacji
przekazów medialnych, pogoni za biznesem; wprowadzenie obowiązków mediów:
dostarczanie prawdziwej, wszechstronnej i zrozumiałej relacji o wydarzeniach
dnia, służenie jako forum wymiany myśli i krytyki, przedstawianie wszystkich
współtworzących społeczeństwo grup, prezentowanie wartości społeczeństwa,
zapewnienie dostępu do bieżącej informacji; wprowadzenie przepisów
antymonopolowych; tworzenie mediów publicznych – abonament, misja;
odpowiedzialność wobec społeczeństwa; zasady profesjonalizmu zawodowego
1.5
Katolicka doktryna medialna – teologiczna
akceptacja mediów – uznanie ich za dar Boży, który buduje zrozumienie i dialog,
media to narzędzie w rękach grzesznika, który może popełnić błąd; edukacja
medialna wprowadzona do placówek kształcenia duchownych; odpowiedzialna wolność
– system samokontroli.
2.
Etyka jako podstawa współczesnego dziennikarstwa.
a)
profesjonalizm zawodowy: wiedza teoretyczna i
praktyczna, opanowanie warsztatu dziennikarskiego, znajomość i przestrzeganie
etyki zawodowej
b)
Międzynarodowy Kodeks Honorowy z zasadami typu
nie zniesławiać, nie popełniać plagiatów, nie publikować nieprawdziwych
informacji wydany był przed II WŚ przez Międzynarodową Federację Dziennikarzy
c)
Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich
opowiedziało się po stronie Solidarności, więc je zamknięto. Po zamknięciu powstawało
SD PRL, przekształcone potem w SDRP, które rywalizuje z SDP po jego wyjściu z
podziemia. Oprócz tego Katolickie Stowarzyszenie Dziennikarzy oraz
Stowarzyszenie Pasy Lokalnej. Dzień dobry.
3.
Polskie kodeksy etyki dziennikarskiej.
3.1
Karta
Etyczna Mediów – z inicjatywy SDP, 1995 rok: prawda, obiektywizm, oddzielanie informacji od
komentarza, uczuciowość, szacunek i tolerancja, dobro odbiorcy najważniejsze,
wolności i odpowiedzialność
3.2
Kodeks
Etyki Dziennikarskiej SDP
3.3
Dziennikarski
Kodeks Obyczajowy – SDPR
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz