niedziela, 11 listopada 2012

Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej – teoria i praktyka.


Notatki zostały sporządzone na podstawie książki Źródła informacji dla dziennikarza pod redakcją K. Wolnego-Zmorzyńskiego, A. Kaliszewskiego, W. Furmana, K. Pokornej-Ignatowicz. Stanowią streszczenie podręcznika, zawierają cytaty i są jedynie wskazówką, na które aspekty poruszane w książce warto zwrócić uwagę. 


Źródła informacji dla dziennikarza
Rozdział II
Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej – teoria i praktyka.

0.       Wiadomości podstawowe:
a)      konstytucyjna wolność słowa daje komfortowe warunki pracy,
b)      szlachetne zasady Quest France: mówić i pokazywać, nie szokując, dawać świadectwo, nie atakując i ujawniać, nie potępiając
c)       dziennikarstwo rewolwerowe – liczy się sensacja
1.       Systematyka źródeł informacji:
a)      Formalne
·         zewnętrzne:
o   źródła osobowe (rzecznicy prasowi, specjaliści, komentatorzy)
o   instytucjonalne (elektroniczne bazy danych, serwisy agencji prasowych, doniesienia innych mediów)
o   dokumenty
·         wewnętrzne:
o   wewnętrzna baza danych
o   zasoby archiwalne redakcji

b)      Nieformalne
·         zewnętrzne:
o   źródła osobowe (świadkowie zdarzeń, własne kontakty dziennikarza, koledzy z redakcji, nieoficjalni komentatorzy)
o   poznawcze (obserwowane, zasłyszane)
·         wewnętrzne:
o   normy, zasady, reguły postępowania dziennikarza
o   wiedza i wykształcenie
c)       on the record – oficjalne źródło, wszystkie informacje można opublikować,
d)      off the record – tylko do wiadomości dziennikarza.
2.       Z historii źródeł zastanych, formalnych.
2.1   Przedruki i serwisy informacyjne agencji prasowych
2.2   Polska Agencja Telegraficzna – stali korespondenci zagraniczni
2.3   Biuletyny informacyjne instytucji państwowych
2.4   Nasłuch radiowy, komunikaty prasowe, informacja własna
2.5   Ogólnopolskie tygodniki.
2.6   Redakcje regionalne i lokalne dzienników
Konferencje prasowe: spotkania prasowe – dyskusje na dany temat; konferencje reporterskie – poświęcone aktualnym zdarzeniom w danej organizacji; briefingi – przedstawienie ekspertyz, efektów na krótkim spotkaniu; przyjęcia prasowe – dobre stosunki z mediami
3.       Źródła nieformalne, wywołane.
3.1   Zainteresowania.
3.2   Marzenia.
UWAGA: „Dziennikarstwo bowiem to nie kreowanie rzeczywistości – jak skomentował fakt Grzegorz Kozak [...]– tylko informowanie o tym, jaka ona jest”. Dalej czytamy: „Kreacja rzeczywistości usprawiedliwiona jest wyłącznie z okazji primaaprilisowej zabawy”. Ładne określenie również to „kaczka dziennikarska” – kiedy podawana jest fałszywa, bzdurna wiadomość.
3.3   Ciekawość świata i ludzi.
3.4   Biblioteka, czyli zgłębianie wiedzy.
3.5   Kontakty z ludźmi, informatorzy, nasłuch radiowy.
3.6   Obserwacja uczestnicząca.
Dziennikarstwo wcieleniowe – penetrowanie środowiska wcielając się w postać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz