czwartek, 15 listopada 2012

Źródła informacji dla tekstów historycznych. Źródła informacji dla dziennikarzy śledczych.


Notatki zostały sporządzone na podstawie książki Źródła informacji dla dziennikarza pod redakcją K. Wolnego-Zmorzyńskiego, A. Kaliszewskiego, W. Furmana, K. Pokornej-Ignatowicz. Stanowią streszczenie podręcznika, zawierają cytaty i są jedynie wskazówką, na które aspekty poruszane w książce warto zwrócić uwagę. 

Rozdział III
Wokół tematów historycznych.
1.       Wprowadzenie.
2.       Źródła informacji:
2.1   Kalendarze – przygotowanie tematów również wybiegając w przyszłość, np. przed rocznicami, uroczystościami.
2.2   Podróże do miejsc historycznych – miejsce narodzin bohatera etc.
2.3   Wątki z życia postaci historycznych mogą stanowić dobrą inspirację; warto dotrzeć do dokumentów archiwalnych, opracowań naukowych, materiałów prasowych.
2.4   Muzea, skanseny, świątynie, cmentarze, parafie – archiwizowane dokumenty, pamiątki po ludziach, księgi parafialne, tablice na muarch
2.5   Biblioteki, czyli przegląd archiwalnych numerów prasowych – dobrze jest zajerzeć do rubryki z prognozą pogody, aby dodać koloru, wzbogacić opis.
2.6   Archiwalne fotografie
2.7   Dokumenty (listy, protokoły), wspomnienia, pamiętniki, opracowania literackie, naukowe, encyklopedyczne i słownikowe – publikacje literackie.
2.8   Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu – ustawa o IPN pozwala na korzystanie dziennikarzom ze zbiorów, pod warunkiem złożenia wniosku i pisemnej rekomendacji wydawcy lub producenta; dziennikarze ponoszą odpowiedzialność za sposób wykorzystania dokumentów.
Rozdział IV
Dziennikarstwo śledcze
1.       Trochę historii.
Pojęcie dziennikarstwa śledczego wprowadza Lincoln Sfeffens w 1906, pierwsze śledzcze sprawozdania pojawiają się w 1960 r. Początki datuje się na XVII wiek – Benjamin Harris opisuje tortury jeńców.
2.       Poczucie prawdy i odwaga osobista.
3.       Informatorzy i dziennikarstwo wcieleniowe – istnieją dwie metody pozyskiwania informacji:
a)      tradycyjna – korzystanie z oficjalnych informatorów, urzędowych dokumentów, obserwacji bez ukrywania tożsamości,
b)      niekonwencjonalna (niejawna) – ukryte kamery, prowokacje, śledzenie osób, fałszowanie tożsamości, podsłuchy, kupowanie informacji .
Informatorzy mogą dostarczać fotografii – zdjęcia suche, np. zdjęcia miejsca zbrodni, zamaskowani policjanci, sprawca zakuty w kajdanki, cela więzienna (bez większego wyrazu); zdjęcia pełnią funkcję informacyjną, ekspresywną i impresywną
4.       Źródła pomocnicze:
a)      rejestry handlowe firm  w sądach (kto rejestruje, kiedy, kto, co kupuje, sprzedaje, transakcje, nazwa firmy, siedziba etc.)
b)      agencje wywiadu gospodarczego – informacje są płatne,
c)       policja i inne służby mundurowe,
d)      Najwyższa Izba Kontroli – bada przedsiębiorstwa państwowe
e)      biznesmeni – dziennikarzy traktują jak towar, wiedzą wiele, ale kierują się własnym interesem,
f)       książka telefoniczna i biuro numerów
g)      Urząd Ochrony Państwa (teraz – Agencja Wywiadu i Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego)
5.       W roli prokuratora i policjanta
- niejawne metody zbierania informacji wtedy, gdy powód jest usprawiedliwiony, istnieje ważny interes publiczny, wyrażona jest zgoda redakcji – Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP
- etyka – zespół norm przyjętych w danej epoce i zbiorowości społecznej, dotyczących wolnego wyboru między dobrem a złem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz